Головна сторинка

Конспект заняття "Історія виникнення паперу та способи його виготовлення

МЕТА :
Освітні: познайомити з історією створення паперу, з виготовленням паперу; формувати уявлення про вторинне використання побутових відходів.
Розвиваючі: розвивати інтерес до пізнання навколишнього світу, творчої уяви, розвивати здатність порівнювати різний стан паперу, спонукати робити умовиводи, аналізувати і планувати свою діяльність.
Розвивати дрібну моторику.
Виховні: виховання дбайливого ставлення до природи, її охорони, формування у дітей дбайливого ставлення до паперу.

Методи і прийоми: пошукова діяльність, питання, експериментування, спостереження, вправи.

Матеріал: презентація « Історія виникнення бумаги»  використаний папір білого і сірого кольору; глибока ємність; вода; шпалерний клей; гуаш біла; міксер; металева сітка з дрібними осередками; тканинна серветка; качалка;

Попередня робота: бесіда про виробництво паперу, розповідь і перегляд відеопрезентації про історію паперу, її виробництво.


Хід заняття:


Вихователь :  Діти,  подивіться, що я тримаю в руках? (Аркуш паперу) Так це звичайний аркуш паперу, на якому  ви любите малювати.

Вихователь :  А Ви знаєте, що раніше паперу не було. Що було замість нього? Що б дізнатися відповідь на це питання, вчені багато років вивчали стародавні рукописи і розкопували старовинні міста.
(показ слайду презентації )
Вихователь :  Так звідки ж з'явився папір? Виявляється, давним-давно люди писали на бересті. Що таке береста? (Відповіді дітей)
Береста - зовнішня частина березовий кори (показ березовий кори).
(показ слайду презентації)
Вихователь :  Вчені знайшли на розкопках стародавнього міста берестяні грамоти. Це листи і документи, написані на бересті. Букви подряпано особливими кістяними інструментами. Але такий спосіб письма був незручним, тому що сувої берести займали багато місця. Тоді люди придумали листи з тонкої шкіри молодих тварин – пергамент.
(показ слайду презентації)
Вихователь :  Це дуже міцний матеріал. Раніше були навіть цілі пергаментні книги. Для захисту від подряпин їх вкривали  міддю, і книга нагадувала скриню. Така схожість доповнювали застібки, а іноді і замки. Такі книги були об'ємними, і займали багато місця. Але минав час, і з'явився новий матеріал, який був набагато тонше пергаменту. У Стародавньому Китаї придумали рецепт виготовлення паперу. На ньому було просто і зручно писати. Цим матеріалом як дивиною захоплювалися всі країни, але чудовий спосіб виготовлення її тримався в суворій таємниці. Минуло багато років, і жителі інших країн дізналися, спосіб виготовлення цього дива.

Вихователь :  Як Ви думаєте з чого виготовляють папір? (Відповіді дітей) Якщо діти вагаються з відповіддю звернемося до загадки.
(показ слайду презентації)

Загадка: В шубі влітку, а взимку роздягнені. (Дерева)

Вихователь :  Дерево - це багаторічна рослина, що має одне тверде стебло (стовбур), коріння, гілки та листя.

Подумайте і назвіть продукцію, яка виробляється з деревини? (Відповіді дітей)
(показ слайду презентації)


Вихователь :  Дерева - багатство нашої природи. З деревини виготовляють: меблі, дошки, дерев'яні будинки, олівці, папір, сірники і багато іншого.
(показ слайду презентації)

Вихователь :  Для того щоб дізнатися, як з дерева роблять папір потрібно відправитися на паперову фабрику. Саме туди привозять зрубані з лісу колоди. На фабриці з дерев здирають кору, подрібнюють на тріски, а тріски сортують, додають спеціальні водні розчини, і відправляють на варіння.
(показ слайду презентації)

Вихователь :  Існує два види обробки деревини:
Механічний спосіб. Папір виходить неміцним, йде на виробництво газети. (показ слайду презентації)
 Хімічний спосіб. З деревини виходить паперова маса, яка потрапляє в папіроробну машину, в якій багато-багато валиків.
 (показ слайду презентації)
Одні валики віджимають, інші висушують, треті полірують. Так переходячи з валика на валик, наша деревина перетворюється на високоякісний  білий папір. (показ слайду презентації)


Вихователь :  Скажіть діти, а для чого людям потрібен папір? (Відповіді дітей)

Вихователь :  Багато предметів навколо нас зроблені з паперу. Подивіться і назвіть ці предмети. (Відповіді дітей)

1. Шкільне приладдя: книги, підручники, зошити, блокноти, альбоми для малювання, кольоровий папір;

2. Вироби для квартири: газети, журнали, шпалери, серветки, туалетний папір;

3. Вироби для упаковки: коробки, тари, пакувальний папір і т.д. Для всього цього потрібно багато паперу. При цьому швидко скорочуються лісові масиви. Щоб не вирубувати ліси люди придумали здавати макулатуру і з неї виробляти папір.

Вихователь :  Макулатура - це використана в побуті паперова продукція (стара газета, зошити, журнали, коробки і т.д.) Так папір отримує друге життя і називається вторинною сировиною.(показ слайду презентації)
Зібрана макулатура відправляється на завод, переробляється і виготовляється  папір.(показ слайду презентації)

Вихователь :  24 жовтня - відзначається Міжнародної день без паперу. Девіз дня навчити людей раціонально (економно) використовувати папір.Ну а ми з вами будемо використовувати списаний папір і газети, журнали для виготовлення різних виробів.

Вихователь :  діти подивіться, скільки в групі використаного паперу: обмалюваного, пом'ятого; розірванного. Чи можна його ще використовувати? (Підвести дітей до висновку, що з макулатури можна зробити новий папір).

Вихователь :   діти,а  як можна зробити папір з макулатури?
(Діти роблять припущення).
Складають наочну модель виготовлення паперу:

Подрібнити папір, замочити у воді, збивання міксером, додавання клею, і білил, проціджування через сито, розкочування маси качалкою, застигання, малювання.

Вихователь :  пропоную вам сьогодні мої діти, стати справжніми папіротворцями. Ми сьогодні за допомогою зібраною нами раніше макулатури зробимо новий папір з який потім піде на виготовлення подарунків, нових малюнків для наших вихованців садочка.
                                                                                                                                                           
1-ий етап: подрібнення паперу
Діти рвуть папір на дрібні шматочки.

Бесіда про властивості паперу: рветься, мнеться, буває різна по фактурі.


2-ий етап: Замочування паперу.
Діти занурюють дрібні шматочки паперу в воду.
Проблемні питання до дітей: що станеться з папером в воді, як зміняться її властивості, розчиниться або не розчиниться.
Діти: папір стане м'яким, розмокне, розбухне.

3-й етап: Збивання маси міксером, з додаванням клею і білил.
Вихователь збиває масу. Проблемні питання до дітей: навіщо збивати масу міксером
Діти: щоб папір стала м'яким , щоб не було грудок.
В: навіщо додають клей?
Д: щоб папір був міцним.
В: навіщо білила?
Д: щоб папір був білим.
В: що додати, щоб папір стала кольоровим.
Д: роблять припущення: фарбу, гуаш.


4-й етап:Проціджування.
Питання про дітей: навіщо проціджувати папір.
Д: щоб злити зайву воду.
Практична діяльність дітей: проціджування паперу.
                                                                                         



5-й етап:Розкочування паперу качалкою.
Питання до дітей:
Навіщо розкачувати папір?
Що вам нагадує розкачування паперу?
Д: щоб папір став рівним та тонким.
Це нагадує розкачування тіста.
Практична діяльність дітей: розкочування паперу



6-ий етап : застигання паперу



7-ий етап.: Робота з виготовленим  папером.




2 коментарі: