МЕТА :
Освітні: познайомити з історією
створення паперу, з виготовленням паперу; формувати
уявлення про вторинне
використання побутових
відходів.
Розвиваючі: розвивати інтерес до пізнання
навколишнього світу, творчої уяви, розвивати
здатність порівнювати різний стан паперу, спонукати робити умовиводи,
аналізувати і планувати свою діяльність.
Розвивати дрібну моторику.
Виховні: виховання дбайливого ставлення до
природи, її охорони, формування
у дітей дбайливого ставлення до паперу.
Методи і прийоми: пошукова діяльність,
питання, експериментування, спостереження, вправи.
Матеріал: презентація « Історія виникнення бумаги»
використаний папір білого і сірого кольору; глибока ємність;
вода; шпалерний клей; гуаш біла; міксер; металева сітка з дрібними осередками;
тканинна серветка; качалка;
Попередня робота: бесіда про виробництво
паперу, розповідь і перегляд відеопрезентації про історію паперу, її виробництво.
Хід заняття:
Вихователь :
Діти, подивіться, що я тримаю в
руках? (Аркуш паперу) Так це звичайний аркуш паперу, на якому ви любите малювати.
Вихователь : А
Ви знаєте, що раніше паперу не було. Що було замість нього? Що б дізнатися
відповідь на це питання, вчені багато років вивчали стародавні рукописи і
розкопували старовинні міста.
(показ слайду
презентації )
Вихователь : Так
звідки ж з'явився папір? Виявляється, давним-давно люди писали на бересті. Що
таке береста? (Відповіді дітей)
Береста -
зовнішня частина березовий кори (показ березовий кори).
(показ слайду
презентації)
Вихователь : Вчені
знайшли на розкопках стародавнього міста берестяні грамоти. Це листи і
документи, написані на бересті. Букви подряпано особливими кістяними
інструментами. Але такий спосіб письма був незручним, тому що сувої берести
займали багато місця. Тоді люди придумали листи з тонкої шкіри молодих тварин –
пергамент.
(показ слайду
презентації)
Вихователь : Це
дуже міцний матеріал. Раніше були навіть цілі пергаментні книги. Для захисту
від подряпин їх вкривали міддю, і книга
нагадувала скриню. Така схожість доповнювали застібки, а іноді і замки. Такі
книги були об'ємними, і займали багато місця. Але минав час, і з'явився новий
матеріал, який був набагато тонше пергаменту. У Стародавньому Китаї придумали
рецепт виготовлення паперу. На ньому було просто і зручно писати. Цим
матеріалом як дивиною захоплювалися всі країни, але чудовий спосіб виготовлення
її тримався в суворій таємниці. Минуло багато років, і жителі інших країн
дізналися, спосіб виготовлення цього дива.
Вихователь : Як
Ви думаєте з чого виготовляють папір? (Відповіді дітей) Якщо діти вагаються з
відповіддю звернемося до загадки.
(показ слайду
презентації)
Загадка: В шубі влітку, а взимку роздягнені.
(Дерева)
Вихователь : Дерево
- це багаторічна рослина, що має одне тверде стебло (стовбур), коріння, гілки
та листя.
Подумайте і
назвіть продукцію, яка виробляється з деревини? (Відповіді дітей)
(показ слайду
презентації)
Вихователь : Дерева
- багатство нашої природи. З деревини виготовляють: меблі, дошки, дерев'яні
будинки, олівці, папір, сірники і багато іншого.
(показ слайду
презентації)
Вихователь : Для
того щоб дізнатися, як з дерева роблять папір потрібно відправитися на паперову
фабрику. Саме туди привозять зрубані з лісу колоди. На фабриці з дерев здирають
кору, подрібнюють на тріски, а тріски сортують, додають спеціальні водні
розчини, і відправляють на варіння.
(показ слайду
презентації)
Вихователь : Існує
два види обробки деревини:
Механічний
спосіб. Папір виходить неміцним, йде на виробництво газети. (показ слайду
презентації)
Хімічний спосіб. З деревини виходить паперова
маса, яка потрапляє в папіроробну машину, в якій багато-багато валиків.
(показ слайду презентації)
Одні валики
віджимають, інші висушують, треті полірують. Так переходячи з валика на валик,
наша деревина перетворюється на високоякісний білий папір. (показ слайду презентації)
Вихователь :
Скажіть діти, а для чого людям потрібен папір? (Відповіді дітей)
Вихователь : Багато
предметів навколо нас зроблені з паперу. Подивіться і назвіть ці предмети. (Відповіді
дітей)
1. Шкільне
приладдя: книги, підручники, зошити, блокноти, альбоми для малювання,
кольоровий папір;
2. Вироби для
квартири: газети, журнали, шпалери, серветки, туалетний папір;
3. Вироби для
упаковки: коробки, тари, пакувальний папір і т.д. Для всього цього потрібно
багато паперу. При цьому швидко скорочуються лісові масиви. Щоб не вирубувати
ліси люди придумали здавати макулатуру і з неї виробляти папір.
Вихователь : Макулатура
- це використана в побуті паперова продукція (стара газета, зошити, журнали,
коробки і т.д.) Так папір отримує друге життя і називається вторинною
сировиною.(показ слайду презентації)
Зібрана
макулатура відправляється на завод, переробляється і виготовляється папір.(показ слайду презентації)
Вихователь : 24
жовтня - відзначається Міжнародної день без паперу. Девіз дня навчити людей
раціонально (економно) використовувати папір.Ну а ми з вами будемо
використовувати списаний папір і газети, журнали для виготовлення різних
виробів.
Вихователь : діти подивіться, скільки в групі використаного паперу: обмалюваного, пом'ятого; розірванного. Чи можна його
ще використовувати? (Підвести
дітей до висновку, що з макулатури можна зробити новий папір).
Вихователь :
діти,а як можна зробити
папір з макулатури?
(Діти
роблять припущення).
Складають наочну модель виготовлення паперу:
Подрібнити папір,
замочити у воді, збивання міксером, додавання клею, і білил, проціджування
через сито, розкочування маси качалкою, застигання, малювання.
Вихователь :
пропоную вам сьогодні мої діти, стати справжніми папіротворцями. Ми
сьогодні за допомогою зібраною нами раніше макулатури зробимо новий папір з
який потім піде на виготовлення подарунків, нових малюнків для наших вихованців
садочка.
1-ий етап: подрібнення паперу
Діти рвуть папір на дрібні шматочки.
Бесіда про властивості паперу: рветься, мнеться, буває різна
по фактурі.
2-ий етап: Замочування паперу.
Діти занурюють дрібні шматочки паперу в воду.
Проблемні питання до дітей: що станеться з папером в воді,
як зміняться її властивості, розчиниться або не розчиниться.
Діти: папір стане м'яким, розмокне, розбухне.
3-й етап: Збивання маси міксером, з додаванням клею і білил.
Вихователь збиває масу. Проблемні питання до дітей: навіщо
збивати масу міксером
Діти: щоб папір стала м'яким , щоб не було грудок.
В: навіщо додають клей?
Д: щоб папір був міцним.
В: навіщо білила?
Д: щоб папір був білим.
В: що додати, щоб папір стала кольоровим.
Д: роблять припущення: фарбу, гуаш.
4-й етап:Проціджування.
Питання про дітей: навіщо проціджувати папір.
Д: щоб злити зайву воду.
Практична діяльність дітей: проціджування паперу.
5-й етап:Розкочування паперу качалкою.
Питання до дітей:
Навіщо розкачувати папір?
Що вам нагадує розкачування паперу?
Д: щоб папір став рівним та тонким.
Це нагадує розкачування тіста.
Практична діяльність дітей: розкочування паперу
7-ий етап.: Робота з виготовленим папером.
Дякую, мені сподобалося.
ВідповістиВидалитиНе бачу додатків ( презентація), допоможіть будь ласка
ВідповістиВидалити