Педагогічний калейдоскоп для педагогів
«Формування навичок економічного мислення у дітей»
Мета:
поглибити знання педагогів
щодо використання сучасних
методів навчання. Здобути уміння
і навички для
успішного розв’язання завдань економічного виховання
дітей, стимулювати творчі
пропозиції педагогів.
Визначити розділи й
теми Базової програми,
скрізь яки проходитиме
ідея формування економічної компетентності дитини.
Хід
Хочете будувати плани на рік вперед — висаджуйте
рис.
На десять років вперед — висаджуйте дерева.
На сто років вперед — виховуйте дітей.
Конфуцій
Сучасна соціально-економічна програма
розвитку України направлена
на поліпшення життя людей і пов’язана з формуванням нової економічної
моделі. Тому це питання
є важливим для
працівників освіти. Головним
завданням є прищепити підростаючому
поколінню навички діяльності
в реальному житті, навчити його мислити і діяти за
законами економіки.
Дискусія
«Чи потрібно вивчати економіку в дитячому садку?»
(відповіді вихователів,обговорення)
Висновок:
Основа
майбутньої особистості закладається
в ранньому віці.
Знання та вміння, набуті
в дитинстві –
це коріння. Чим
воно міцніше, тим
впевненіше почувається людина в житті.
Елементарні економічні
знання не формуються
на порожньому місці, визначальним тут
є конкретні умови,
в яких росте
й виховується дитина: сімейне середовище,ставлення до
оточення, її духовний
світ мають великий вплив на формування особистості
майбутнього громадянина. В дитячому садку малюк навчається гуманному ставленню
до природи, поваги до людей праці,
доброзичливості, взаємодопомоги. У
тому дитина, яка виховується там,
де панують це
чесноти, в майбутньому
завжди буде бережливою і
економною в своїй виробничої діяльності.
Економне, бережливе ставлення до
природних ресурсів, продуктів праці людей –
важлива вимога сучасного
життя. І чим
раніше діти усвідомлять
те, тим більше берегтимуть
дари природи і
весь рукотворний світ.
А це означає готовність до
практичного життя, набуття
важливої складової життєвої компетентності, формування якої –
один з пріоритетів Базової програми. Дошкільнята здатні засвоїти елементарні
економічні знання та категорії і те, що ці
знання ім. потрібні.
Дошкільний віковий період
найсприятливіший до
формування різних якостей
особистості, насамперед бережливості
та економності як структурних елементів процесу соціалізації. Вирішальна
роль у формуванні елементарних економічних знань належить вихователеві. Від
його
духовних, моральних
якостей, професійної підготовки
залежить, якою сформується особистість
майбутнього громадянина нашої
держави. Тому педагогові слід
бути у постійному пошуку нових технологій.
Які початкові економічні уявлення
доступні розумінню дітей дошкільного віку?
Ігрова
вправа «Так чи ні?»
Пропоную заслухати відповіді і
погоджуючись з варіантом відповіді, необхідно підняти зелену картку, якщо ні –
червону.
Завдання:
визначити освітні лінії
й теми у
Базовому компоненті дошкільної
освіти, крізь які
проходитиме ідея формування
економічної компетентності дітей (робота
з програмою, відповіді вихователів).
Відповіді:
-
уявлення про те,
що всі речи
та предмети, які
оточують нас - це
результат праці людей;
-
поняття бережливість, економність;
-
уявлення про бізнес,
як діяльність,що спрямована
на отримання
прибутку;
- розуміння різних форм власності;
-
уявлення про торговельні осередки;
-
уявлення про товар
(це коли речі
та предмети купуються
або
продаються);
- етика економічних стосунків;
- уявлення про різні професії людей,
взаємодію між різними професіями,
які слугують створенню матеріальних та духовних благ для
людей;
- люди нових професій підприємницької
діяльності;
- гроші та їх використання;
- банк як фінансова установа, його функції;
- знання
про суспільний характер
праці, розуміння того
, за свою
працю
люди отримають заробітну плату;
-
призначення реклами, різні види реклам;
- призначення комп'ютера.
Висновок:
ідея економічного виховання
проходить у всіх
лініях розвитку Базового компонента
дошкільної освіти , в різних
формах активності, видах діяльності .
Ігрова
вправа «Що слово значить?»
Пропоную розглянути листочки зі словом –
економічним терміном і пояснити
його значення.
Мета:
забезпечити розуміння педагогами
тлумачення ключових слів економічної термінології.
Ключові слова:
економіка – наука про ведення
господарства;
бізнес – діяльність, що спрямована на отримання
прибутку;
бізнесмен – людина, яка має
свою справу;
гривня – грошова одиниця України;
товар – речі,предмети, які купуються або
продаються;
банк – установа, де находяться, зберігаються
та видаються гроші;
валюта – грошова одиниця інших держав;
ярмарок - це місто, де можна купити і продати товар,
відрізняється від ринку
тим,що тут ведуться великі торги;
реклама – повідомлення
та відомості про
товар, його якість,
можливість
придбання, запорука успішного
бізнесу;
бережливість, економність –
раціональне використання ресурсів природи та
держави.
Ми
знаємо, які економічні
уявлення доступні розумінню
дітей і зараз сформулюємо основні завдання
економічної освіти дошкільників.
Гра
«Мікрофон»
Мета:
активізувати знання вихователів
про основні завдання
економічної
освіти дошкільників.
1. Уточнити та
розширити уявлення дітей
про навколишній світ
речей та
предметів, якими користується
людина і які є результатом праці.
2. Дати знання
про працю –
джерело добробуту. Виховувати
бережливе
ставлення до людської праці.
3. Розширювати розуміння поняття
«бережливість», «економність».
4. Дати елементарні
економічні знання, формувати
уявлення про поняття
«економіка», «бізнес».
5. Познайомити з грошовою одиницею
України та грішми інших держав.
6. Поглибити знання
про торговельні пункти,
про банк, його
функції, про
товарно-грошові відносини.
7.Залучати дітей до посильної
праці. Виховувати працьовитість, бережливість,
економність, ініціативність.
8.Ознайомити з комп’ютером, вчити
гратися в економічні ігри.
9.Здійснювати корекційно-профілактичну роботу
спрямовану на залучення
дітей дошкільного віку до сфери
економічної діяльності.
Мозковий
штурм:
Які
форми роботи доцільні в економічній освіті дошкільників?
(заняття, спрямовані
на знайомство з
працею дорослих, з
раціональним використанням природних ресурсів та ін., екскурсії у
природу, до підприємств міста, об'єктів культурно-побутового обслуговування населення;
розгляд картин, ілюстрації, плакатів;
дидактичні ігри; бесіди;
сюжетно-рольові ігри;
читання творів художньої
літератури; художня праця;
вікторини, розваги; малювання,
конструювання; робота на комп'ютері)
Інтелектуальне
завдання
«Які бесіди можна провести дітьми
про бережливе ставлення до природи та раціональне використання природних
ресурсів?»
(Тепло взимку
у садку», «Природа
– наш друг»,
«Чарівна вода-всім потрібна вона», «Повітря повинно бути
чистим».)
Творче
завдання «Які казки можна розповісти дітям про працю та
бережливість?»
(картки з зображенням казкових героїв, на яких
вихователі вказують назви казок)
Інтелектуальне
завдання
Пояснити вираз
«Трудове виховання –
підґрунтя економічної освіти дошкільників» (відповіді вихователів)
Висновок:
як відомо, провідною
економічною категорією є
праця. Діти дошкільного віку рано
виявляють інтерес до праці дорослих і допомагають їм. У своїй
трудової діяльності вони
наслідують приклад дорослих, використовують їх
досвід, намагаються працювати
так, як вони
– відео, вправно, акуратно.
В дитячому садку
широко ознайомлюють дітей
з працею дорослих, дається
інформація про професії.
Одне із завдань
вихователя – доступно розкривати
дітям роль праці у житті та здорові людини, підводити їх до висновків
про корисність, суспільну
значущість праці. Цілеспрямоване ознайомлення дітей
з працею дорослих
допомагає успішно вирішувати
цілий ряд освітніх і
виховних завдань, пов’язаних
з вихованням у
дітей трудової спрямованості, шанобливого
ставлення до людської
праці, бережливості, а
також розвитком економічного
мислення.
Дякую за
участь у педагогічному
калейдоскопі. Бажаю успіхів
у вихованні активного громадянина
суспільства.
Немає коментарів:
Дописати коментар