Головна сторинка

Педагогічний калейдоскоп для педагогів

Педагогічний калейдоскоп  для педагогів
«Формування навичок економічного мислення у дітей»

Мета: поглибити  знання  педагогів  щодо  використання  сучасних  методів навчання.  Здобути  уміння  і  навички  для  успішного  розв’язання  завдань економічного  виховання  дітей,  стимулювати  творчі  пропозиції  педагогів. Визначити  розділи  й  теми  Базової  програми,  скрізь  яки  проходитиме  ідея формування економічної компетентності дитини.

Хід
Хочете будувати плани на рік вперед — висаджуйте рис.
На десять років вперед — висаджуйте дерева. 
На сто років вперед — виховуйте дітей.
Конфуцій

Сучасна  соціально-економічна  програма  розвитку  України  направлена  на поліпшення життя людей і пов’язана з формуванням нової економічної моделі. Тому  це  питання  є  важливим  для  працівників  освіти.  Головним  завданням  є прищепити  підростаючому  поколінню  навички  діяльності  в  реальному  житті, навчити його мислити і діяти за законами економіки.

Дискусія «Чи потрібно вивчати економіку в дитячому садку?» 
(відповіді вихователів,обговорення)
Висновок:
 Основа  майбутньої  особистості  закладається  в  ранньому  віці.  Знання  та вміння,  набуті  в  дитинстві  –  це  коріння.  Чим  воно  міцніше,  тим  впевненіше почувається людина в житті.

Елементарні  економічні  знання  не  формуються  на  порожньому  місці, визначальним  тут  є  конкретні  умови,  в  яких  росте  й  виховується  дитина: сімейне  середовище,ставлення  до  оточення,  її  духовний  світ  мають  великий вплив на формування особистості майбутнього громадянина. В дитячому садку малюк навчається гуманному ставленню до природи, поваги до  людей  праці,  доброзичливості,  взаємодопомоги.  У  тому  дитина,  яка виховується  там,  де  панують  це  чесноти,  в  майбутньому  завжди  буде бережливою і економною в своїй виробничої діяльності.
Економне, бережливе ставлення до природних ресурсів, продуктів праці людей –  важлива  вимога  сучасного  життя.  І  чим  раніше  діти  усвідомлять  те,  тим більше  берегтимуть  дари  природи  і  весь  рукотворний  світ.  А  це  означає готовність  до  практичного  життя,  набуття  важливої  складової  життєвої компетентності, формування якої – один з пріоритетів Базової програми. Дошкільнята здатні засвоїти елементарні економічні знання та категорії і те, що ці  знання  ім.  потрібні.  Дошкільний  віковий  період  найсприятливіший  до формування  різних  якостей  особистості,  насамперед  бережливості  та економності як структурних елементів процесу соціалізації. Вирішальна роль у формуванні елементарних економічних знань належить вихователеві. Від його
духовних,  моральних  якостей,  професійної  підготовки  залежить,  якою сформується  особистість  майбутнього  громадянина  нашої  держави.  Тому педагогові слід бути у постійному пошуку нових технологій.

Які початкові економічні уявлення доступні розумінню дітей дошкільного віку?
Ігрова вправа «Так чи ні?»
Пропоную заслухати відповіді і погоджуючись з варіантом відповіді, необхідно підняти зелену картку, якщо ні – червону.
Завдання: визначити  освітні  лінії   й  теми  у  Базовому  компоненті дошкільної освіти,  крізь  які  проходитиме  ідея  формування  економічної  компетентності дітей (робота з програмою, відповіді вихователів).                
Відповіді:
      -  уявлення  про  те,  що  всі  речи  та  предмети,  які  оточують  нас  -  це
результат праці  людей;
      -  поняття бережливість, економність;
      -  уявлення  про  бізнес,  як  діяльність,що  спрямована  на  отримання
прибутку;
     -   розуміння різних форм власності;
      -  уявлення про торговельні осередки;
      -  уявлення  про  товар  (це  коли  речі  та  предмети  купуються  або
продаються);
       - етика економічних стосунків;
       - уявлення про різні професії людей, взаємодію між різними професіями,
які слугують  створенню матеріальних та духовних благ для людей;
        - люди нових професій підприємницької діяльності;
       -  гроші та їх використання;
       -  банк як фінансова установа, його функції;
      - знання  про  суспільний  характер  праці,  розуміння  того  ,  за  свою  працю
люди  отримають заробітну плату;
      -  призначення реклами, різні види реклам;
        - призначення комп'ютера.
Висновок: ідея  економічного  виховання  проходить  у  всіх  лініях  розвитку Базового  компонента  дошкільної  освіти  ,  в  різних  формах  активності,  видах діяльності .

Ігрова вправа «Що слово значить?»
 Пропоную розглянути листочки зі словом – економічним терміном і пояснити
його значення.
Мета: забезпечити  розуміння  педагогами  тлумачення  ключових слів  економічної термінології.
Ключові слова:
економіка – наука про ведення господарства;
бізнес –        діяльність, що спрямована на отримання прибутку;
бізнесмен – людина, яка має свою  справу;
гривня –       грошова одиниця України;
товар –         речі,предмети, які купуються або продаються;
банк –          установа, де находяться, зберігаються та видаються гроші;
валюта –      грошова одиниця інших держав;
ярмарок -     це місто, де можна купити і продати товар, відрізняється від ринку
тим,що тут ведуться великі торги;
реклама –   повідомлення  та  відомості  про  товар,  його  якість,  можливість
придбання, запорука успішного бізнесу;
бережливість, економність – раціональне використання ресурсів природи та
держави.

Ми  знаємо,  які  економічні  уявлення  доступні  розумінню  дітей  і  зараз сформулюємо основні завдання економічної освіти  дошкільників.

Гра «Мікрофон»

Мета: активізувати  знання  вихователів  про  основні  завдання  економічної
освіти дошкільників.
1. Уточнити  та  розширити  уявлення  дітей  про  навколишній  світ  речей  та
предметів, якими користується людина і які є результатом праці.
2. Дати  знання  про  працю  –  джерело  добробуту.  Виховувати  бережливе
ставлення до людської праці.
3. Розширювати розуміння поняття «бережливість», «економність».
4. Дати  елементарні  економічні  знання,  формувати  уявлення  про  поняття
«економіка», «бізнес».
5. Познайомити з грошовою одиницею України та грішми інших держав.
6. Поглибити  знання  про  торговельні  пункти,  про  банк,  його  функції,  про
товарно-грошові відносини.
7.Залучати дітей до посильної праці. Виховувати працьовитість, бережливість,
економність, ініціативність.
8.Ознайомити з комп’ютером, вчити гратися в економічні ігри.
9.Здійснювати  корекційно-профілактичну  роботу  спрямовану  на  залучення
дітей дошкільного віку до сфери економічної діяльності. 

Мозковий штурм:
Які форми роботи доцільні в економічній освіті дошкільників?

(заняття,  спрямовані  на  знайомство  з  працею  дорослих,  з  раціональним використанням природних ресурсів та ін., екскурсії у природу, до підприємств міста,  об'єктів  культурно-побутового  обслуговування  населення;  розгляд картин,  ілюстрації,  плакатів;  дидактичні  ігри;  бесіди;  сюжетно-рольові  ігри; читання   творів  художньої  літератури;  художня  праця;  вікторини,  розваги; малювання, конструювання; робота на комп'ютері) 

Інтелектуальне завдання 
«Які бесіди можна провести дітьми про бережливе ставлення до природи та раціональне використання природних ресурсів?»
(Тепло  взимку  у  садку»,  «Природа  –  наш  друг»,  «Чарівна  вода-всім  потрібна вона», «Повітря повинно бути чистим».)
Творче завдання «Які казки можна розповісти дітям про працю та бережливість?»
 (картки з зображенням казкових героїв, на яких вихователі вказують назви казок)
Інтелектуальне завдання
Пояснити  вираз  «Трудове  виховання  –  підґрунтя  економічної  освіти дошкільників»  (відповіді вихователів)
Висновок: як  відомо,  провідною  економічною  категорією  є  праця.  Діти дошкільного віку рано виявляють інтерес до праці дорослих і допомагають їм. У  своїй  трудової  діяльності  вони  наслідують  приклад  дорослих, використовують  їх  досвід,  намагаються  працювати  так,  як  вони  –  відео, вправно,  акуратно.  В  дитячому  садку  широко  ознайомлюють  дітей  з  працею дорослих,  дається  інформація  про  професії.  Одне  із  завдань  вихователя  – доступно розкривати дітям роль праці у житті та здорові людини, підводити їх до  висновків  про  корисність,  суспільну  значущість  праці.  Цілеспрямоване ознайомлення  дітей  з  працею  дорослих  допомагає  успішно  вирішувати  цілий ряд  освітніх  і  виховних  завдань,  пов’язаних  з  вихованням  у  дітей  трудової спрямованості,  шанобливого  ставлення  до  людської  праці,  бережливості,  а
також розвитком економічного мислення.


Дякую  за  участь  у  педагогічному  калейдоскопі.  Бажаю  успіхів  у  вихованні активного громадянина суспільства.

Немає коментарів:

Дописати коментар